Av alla märkliga motorcyklar som byggts kommer lätt Megola upp på topplistans högsta placeringar. Att sätta en femcylindrig stjärnmotor i framhjulet samt skruva fast vevaxeln i gaffeln och låta resten rotera visar på att det antagligen gick att sälja vad som helst, då som nu. Tror att infoskylten sa att det tillverkades över 2000 exemplar, märkligt.
Min äldsta dotter Stella blev nästan döpt till just Megola men jag backade ur även om Paula tyckte det var en bra idé, önskar idag att hon hade stått på sig mer, Megola is a cool sounding name för att travestera på mister Pink.
Andra märkligheter ABC med boxermotor
Mars med boxermotor
Zenith med boxermotor, BMW variant tror jag, Victoria och Helios fanns även de på muséet men det blev liksom lite väl många boxermotorer att hålla reda på till slut, plåtade inte alla men den fränaste var nog Puch 800cc som verkar ha försvunnit. Den var egentligen en 170 graders V-Twin men det såg boxer ut, dubbelkolvavs två takt men om det var 4 eller 8 lopp i cyllarna får du googla, blev inte klok på det.
Slutligen en dissekerad IFA tvåtaktsboxer eller kanske en MZ, eller om det var DKW, många boxrar blev det på stället i Österrike.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar