Arisco som denna cykel är döpt till betyder tydligen vresig på svenska. Antar att förhoppningen var att detta skulle vara en vrång djävul när nån ville köra om. Spanjoren som började grunna på denna 250 racer i sjuttiotalets början var iallafall inte rädd för att prova det som ansågs nytt och fränt. Gjutna hjul, Motoplat, skivor, liggande enkeldämp. När den färdiga hojen presenterades 1977 var det väl kanske lite standard med dessa prylar, men ändå. Ett litet antal såldes, och rejsades med, fram till 1980.
Ett helt igenom spanskt projekt, moroten är i stort sett två hopslagna inhemska kartmotorer, förgasarna spanska Bing kopior osv. Sägs ha kommit till eftersom mannen bakom den tyckte att en TZ var för dyr. Hans vision höll, den här kunde han kränga för halva priset av en TZ. Tyvärr hade väl TZan mer än dubbelt så stora framgångar...
Ödmjukt
Förgasarna är nog de spansktillverkade Amal Concentric Mk II tycker jag mig se. Inget större fel på dom grejorna såvitt jag kan förstå. Häftig hemslöjd, men att klå Yammorna var nog inte så enkelt.
SvaraRaderaNu finns det ju dom som menar att de spansktiverkade amalerna är bara skit. Men dom kanske har köpt wessels kinatillverkade kopior i stället? Månne dom inte fick köra med Tillotsongasarna som arisco använde på kartmotorerna?
SvaraRadera