lördag 19 januari 2013

Högvarv

Har denna vackra vinterdag ägnat mig åt att plocka ihop toppen till Suzukimotorn. Bilden visar skillnaden på de delar som kom från Bo och original, Kibblewhitegrunkorna är till vänster. Stora fördelen är att shimset hamnar under tryckaren istället för ovan, risken med originalversionen är att shimset trycks ut av kamnocken vid höga varv och enligt Erik på E&D så skjuts det bokstavligen ut genom ventilkåpan om det händer. Det är inte en eftersträvansvärd effekt men den undviks genom att placera det under istället för över. Shimset blir även avsevärt mycket mindre och lättare. Retainern är tillverkad i titan som även det lättar upp tillvaron och ihop med hårdare fjäder så ska det till kraftiga övervarv innan ventilsallad kommer tillagas. Viktbesparingen på hela arrangemanget blir 27 gram som enligt en gammal uträckning ger ca 2000 varv mer att spela på innan ventilen flyter och tappar kontakten med kamloben, när det händer tappas effekt vilket alla förstår är illa. Som en bonus blir hela knarren 216 gram lättare och det ökar prestandan ytterligare även om det är en bieffekt i detta fall, om än önskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar