torsdag 17 januari 2013

Plugg

Känner mig som Solan Gundersen som varje morgon kliver upp och utbrister "Arbetslust  kom an du bara, här ska du motstånd möta" . Citatet är knappast exakt rätt återgivet men känslan är det, ni som inte vet vem Solan är kan gå till det lokala biblioteket och slå upp det i en bok.
Har trots det nuvarande massiva motståndet slöjdat startmotorpluggar till GS1000-motorn denna torsdagsafton. Då det är en racer som byggs så kommer springeristart nyttjas och hela startanordningen elimineras. Detta kräver att hålet där denna har suttit ska bort och efter lite ritningsarbete med min analoga CAD så kunde svarven återigen plockas upp ur verktygslådan. När den ändå var satt i rotation och verktyg och lämplig alustång hade rotats fram så hade 3 st pluggar uppstått när den sista spånan fallit. Kommer nog få behov av alla inom sinim tid.
Monterat och klart, skruven och brickan hindrar pluggen från att dra åstad, oringen tätar. Är lite nöjd med enkelheten i detta låsarrangemang, att göra komplicerat är lätt, men att konstruera simpelt svårare. Tror att min ersättningsbloggare var inne på detta ämne i ett inlägg om konstruktion, hans klarsynthet visade på insikter i ämnet som inte alla ingenjörer får, oavsett tjänsteår.

7 kommentarer:

  1. Har själv tillverkat ett antal "proppvarianter", mer eller mindre komplicerade.

    Enklast är nog Hondas "orginaltillbehör" som användes på scramblers och racers.

    Dom använder varken skruvar eller brickor vilket också gör den enklare att tillverka. Dessutom behöver man inte fundera på ifall bulten måste najas eller limmas så att den inte kan lossa.

    Ifall en sådan modell skulle gå att använda i ditt fall vet jag inte.

    SvaraRadera
  2. Lättare är den oxå ... :)

    SvaraRadera
  3. Solan Gundersen!! Vilken kanonfilm. Fick leta länge innan jag fick fatt i dvd:n.

    SvaraRadera
  4. Korrekt citat på originalmål
    Kom arbeidslyst og treng deg på -her skal du motstand finne!

    SvaraRadera
  5. Hittade ingen bild på "orginalpluggen".

    I min tolkning ser den ut såhär http://flattracker.blogspot.se/2011/06/blingbling-plugg.html

    Principen är som dina pluggar för att blockera oljekanalerna vid extern oljematning till toppen. Pluggen hålls på plats av kåpan.

    SvaraRadera
  6. Den pluggprincipen använder man då det går men på en GS 1000 går det ej med den sorten.

    SvaraRadera