Har funderat mycket de senast dagarna på balansering av trippelvev, blir mindre och mindre klok på detta ju mer som det funderas. Kanske ska göra så som det är gjort på Honda FT500, en vikt framför veven och en på utgående axel. Eller kanske som på Yamaha TX750 som även den hade dubbla axlar som även fungerade som oljevisp och gjorde skum av smörjan. Husaberg har även de en fin variant som kom 2001, bidrog starkt till självförstörande motorer under tre-fyra år.
En blir inte klokare av att fundera på detta som sagt, har aldrig behövt det förut.
|
Fabriksvev |
|
Honda FT500 |
Va, trodde det engelska smidet var perfekt balanserat från fabrik!? Det är ju 3 slängar, borde inte det gå att balansera som det är utan extra axlar?
SvaraRaderaFörresten, är det en Rob North Trident eller Rob North Rocket 3 du bygger av Triump-motorn? Ser att du föredrar att använda BSA som etikett, bl.a. här. Iofs så låter Rocket lite tuffare :)
Lite vibrationer får du stå ut med!
SvaraRaderaBalansering 40% gata/ 42%race Triumph Tripplar
Laverda körde med 60%
Alla har sina teorier som sagt men original ligger det runt 40% och är dynamiskt från fabrik!
Kolla med nedan adress
http://www.bassetdownbalancing.co.uk/index.html
Kan annars rekommendera Malmö motorrenovering att balansera
PS byt stakarna med aluminium är förbrukningsvara
MVH Bosse Pedersen