måndag 9 februari 2015

Kolvbyte

 Gamla Husan behövde en ny kov och Gert hade en från en liggmotor som han tyckte borde testas. Den är lite mer förstärkt under men ändå 30 gram lättare än den som borde vara där.
 Kolven är nog egentligen en KTM variant, har lite lägre kompression än 1999 modellen men jag tar bort cylinderfotspackningen så går det jämnt ut, kanske till och med blir plus.
 Bulten på nykolven är 19mm istället för 20mm så ny bussning till lilländan gjordes i svarven
 Simsalabim
 Har en låda med ställbara brotschar som sällan används men ibland är det en bra låda att ha, som idag.
Självklart passade det inte ändå, fick slipa ur kolven, bredda så att staken fick plats, deflorera.
Normalt så lättar jag för att det ska bli lättare, denna gång för at vevstaken och dess lager ska ha ett lättare liv.
Ett gram lättare kolv minskar belastningen på vevstaken med kanske 2 kg, 30 gram 60 kilo. Har för mig att kolven utsätts för 2000 G och då borde dessa siffror vara i någon slags härad som stämmer.

5 kommentarer:

  1. Vad använder du för material till bussningen?

    SvaraRadera
  2. Det finns en stång med bronsfärgat material som jag brukar använda, vet ej vad det är på riktigt, hårt är det, tungt att borra i.

    SvaraRadera
  3. Behöver inte motorn vara balanserad på något sätt?

    SvaraRadera
  4. Att balansera en stånka eller en parallelltwin är en kompromiss, aldrig riktigt bra, med nya kolven blir det en ny kompromiss.

    SvaraRadera
  5. Vad är minsta tänkbara godstjocklek i en sådan bussning?

    Eller vad är närmaste grövre kolvbult över 17mm? Borde ju finnas någon i tum som är marginellt grövre!?

    SvaraRadera