Sen jag började intressera mig för tripplar så är det en sak som har bankats in i mig och det är att kopplingen måste bytas ut. Ska visst vara 8 kg som sparas, åtta kilo som snurrar.
Har inte riktigt fattat hur detta kan vara men efter att ha sett verkligheten i vitögat så visade det sig att den var mer skrämmande än det kunde anas.
En beltdrive med tillhörande koppling kostar runt 18 000 kr, det är mycket pengar, väldigt mycket. Jag skulle kunna bygga en hel komplett rejält snabb japansk fyra för mindre, med förgasare och tändning. Nu är det ändå så att om det ska bli en snabb BSA så får nog ett bett tas i ett surt äpple, ett dyrt extrasurt ett.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vad just är det som kostar 18k? En (Steve Maney) Belt Drive till en Commando får man ju iför ca 3k
SvaraRaderaFörresten, släpper du på etiketten såhär på lördagskvällen? ;)
SvaraRaderaDyrt men bra Thomas.sen får du huvudaxeln +nytt växellådslock.
SvaraRaderaLennart #55
Etiketterna glöms för det mesta, brukar oftast komma dit ett par minuter senare, denna gång ett halvt dygn.
SvaraRaderaAngående priset jämfört med en Nortonbeltdrive så visar bilderna att det behövs lite mer än en snodd.
För en oinvigd ser ju det där ut som ett svänghjul eller turbin till en automatlåda!? Du har väl både svarv och fräs ;-)
SvaraRaderaPå första bilden ser man ju pulleyn, kedjan och kopplingskorgen (borde vara det i varje fall). Men varför har du lagt dit en converter från en BW-35:a? För något annat kan det väl inte vara?
SvaraRaderaPå första bilden ser man ju pulleyn, kedjan och kopplingskorgen (borde vara det i varje fall). Men varför har du lagt dit en converter från en BW-35:a? För något annat kan det väl inte vara?
SvaraRaderaDet där som du tror är kopplingen är en ryckutjämnare. Det som du tror kommer från en Borg Warner är kopplingen. Har hört att samma lamell sitter i hundhusen.
SvaraRaderaEn beltdrive ger mycke pang för pengarna och e en enkel mod för 2-3000. En racekoppling för minst 20k är en ombyggnad av hela drivsidan. Sasta hellre på lättare vev och riktiga stakar.
SvaraRaderaDet kommer satsas på stakar och vev med, men att bli av med gjutjärnskopplingen är nog det som jag tror är det som kommer vara det som är viktigast. Att lätta motorn på 8 kilo roterande vikt ger många fördelar, även för väghållningen.
SvaraRaderaMen bara för att göra saken klar för alla som är intresserade, motorn byggs för att vinna race, inte för att det är kul att vara med.
Grymt! Då e det ju inget snack. Då ska ju kilona bort. Och det finns mycket att ta av! Men 18papp är ju bara entrebiljetten i så fall. Blir det klart till årsracet?
RaderaHar sålt kopplingen idag, nu blev den nya 5 % billigare.
SvaraRaderaÄr det något sånt här du menar?
SvaraRaderaDet där som du länkar till är även det en halvmesyr. Du kommer få se vad som menas när paketet anländer.
SvaraRadera