måndag 16 februari 2015

Isär del 1

Till sist och slutligen hamnade Tridenten på bordet.
 Plan ett med denna knarr var som ni kanske minns att använda den femväxlade motorn och lägga i den fyrväxlade puffran som kom med i affären i Tridentramen. Sen skulle det snabbt ha byggts en salt kaffeknarr som skulle avyttras och inbringa deg för inköp av vassa bitar till. Turligt nog ändrades planen och den ska säljas i bitar och båda motorerna behålls. Efter att ha skruvat med Trajan idag så kan det endast sägas att om jag skulle ha byggt en ny hoj så hade det blivit lika mycket eller mer jobb med den än vad det blir med racern.
 De mesta skruvarna på chassiet är bytta till millimeter men det fanns även tum, fick ta fram mina insexnycklar som har bråkiga måttangivelser, knasigt system, varför behövs det exempelvis dubbelt så många dimensioner på sexkanten.
Slutligen var knotan ur ramen, notera min smarta bänk för motordemontering, oljan rinner rakt ner i baljan, under träplankorna finns det perfplåt. Ni som har plockat isär en motor eller två förstår finessen.

6 kommentarer:

  1. Valigtvis klyver du väl motorer horisontellt... Tappar du ändå inte ur oljan innan så kanske man förstår.

    SvaraRadera
  2. Jag klyver motorer åt alla håll och kanter, gemensamt för alla är att det finns en massa olja kvar i alla även om den största delen har tappats ur genom pluggen.

    SvaraRadera
  3. Smart, jag har ett flertal gånger letat små kulor, fjädrar etc. som av någon outgrundlig anledning hamnar där man inte vill ha dom, om man över huvud taget ser var de hamnar.

    SvaraRadera
  4. Nej inte blir det problem att hitta en fjäder i den oljebaljan inte. Hur stor balja är det 50L, 10L ?

    SvaraRadera
  5. Beror ju på hur perforerad plåten är, antar att Herr Grandells mening med plåten är att fånga upp diverse lösa delar, eller?

    SvaraRadera
  6. Baljan rymmer nog uppåt en halv kubik olja innan den måste tömmas och det vore precis som det antyds vara problematiskt att hitta en skruv i den.
    Men som Mats skriver så ska perfplåten endast släppa igenom olja och inget annat. Nu är det så att det inte blev en idiotsäker konstruktion utan likväl så lyckade en liten pinal ramla ner ner när Husabergmotorn demonterades, det slutade i totalfiasko ner det slutligen blev så att hela puffran ramlade ner då jag skulle balansera allt på kanten och allt ramlade ner.

    SvaraRadera