Ser lite ut som nån ATK släkting, kanske är det så eftersom det är en hoj utvecklad i USofA. Experimentdieselmotorn däremot har bottendelen från Indiska Enfield, det sas att man strävade efter en motor med effekt och gång som bensinmotorn (utgångsobjektet verkar alltså självklart)... Just det här har jag emot dieselmotorn, efter drygt hundra års utveckling är det bästa betyg den kan få fortfarande: Nästan som en bensinare! Småningom blev detta projekt en annan motor i ett "modifierat" Kawa offroadnåntingchassie en hoj som amerikanska armén faktiskt använder. En av höjdarna inblandad i projektet byggde en åkaforthoj för Bonneville på samma grund.
Runt 160 km/h. Inte helt tokigt för en råoljemotor.
Den kanske mest kända dieselhojen är väl ändå den här.
Helt i Linje med konverterade ryska sidvagnshojar, udda hemmabyggen o annat konstigt man förknippar med dieselmotorer i motorcyklar. Som den här semiserietillverkade MZ varianten:
Robinmotorn verkar vara den som gäller i de flesta dieselbyggen. Ganska snygg att se på i Enfieldutförande faktiskt, inte helt olik en gammal lake (Weslake) för rundbanebruk. Men antagligen är de väl släkt på något vis, de engelska fabrikanterna/varianterna har ju en vana att till sist hamna som ingredienser i samma soppa...
Ödmjukt
Nästan som en bensinare? Är det därför dieseldrivna bilar vinner Le Mans?
SvaraRaderaDen som är monterad i sonens truck är snarast motsatsen till Le Mans. Den är på 6,2 liter, väger som en ordinär småbil och man har lyckats pumpa ur hela 140 hk ur denna volym.
SvaraRadera//Holmström