De som var med förra helgen fick lära sig nya svordomar när de fick höra på Team Nonshines egentligen enda fullvärdiga medlem Micke Eriksson plocka isär en FZR1000 motor som är en extra motsträvig konstruktion. Särskilt svors det över japaner och deras outgrundligt onda sinne gällande att plocka ihop delarna på ett intrikat maner. Om han sen blivit hunnit med Triumphpuffran som sen kom upp på bänken hade hans motvilja mot motorer från det uppåtgående solens land snabbt bytts mot ren och skär kärlek.
I stort sett hela motorn är ihopdragen med Torx, dessa skallar är precis lika bra i träkonstruktioner som de är urusla i metall. Om ni minns mitt inlägg om insexvariantens uselhet så kan jag berätta att de är riktigt bra i jämförelse med Torx. Verktygen går sönder bara en tittar på dem, har aldrig använt hammare och huggmejsel för att få isär ett block förut men var och varannan bult fick slås loss, drog sönder 4-5 stycken bits på vägen innan de tog slut. Torx är som insex fast sämre, mycket sämre och då tycker jag insex är ungefär så kasst som det bara kan vara.
Utöver att det så var det ett otal skruv som gjorde motstånd så finns det en extra illvillig person som ritat ihop eländet, den tidigare nämna Yamahamotorn är jobbig men denna tog priset.
Varför skulle den då isär, jo den knackade och levde rövare vid uppstart och det är lika bra att se vad som går att rädda. Felet på motorn kan ses ovan eller i alla fall en ledtråd, kolven har bankat på toppen.
Här är en ledtråd till, jämför färger på vevstakarna.
Och här är felet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar