söndag 15 mars 2015

Norn Speed Weekend 2015



I ett alldeles strålande väder samlades Gearheads, Motörheads, Speedfreaks, Tekniknördar, Fartdårar, Publik och Fåntrattar på Stora Norns is under devisen:


Och speed fick vi sannerligen då kravet för att få deltaga var att det fantasifulla bygget drevs av en 50cc kinapuff. Onödigt billiga påhängsmotorsatser av onödigt dålig kvalité från landet Mao ledde utgör den perfekta och självklara grunden när mindre mogna män leker på blodigt allvar! Handlaren av dessa satser är en mycket trevlig och kunnig man som naturligtvis valt firmabil med omsorg.


FIAT, det självklara valet för mannen med både klass och självdistans. Den cigarr han knåpat ihop gick inte heller av för hackor.


Tyvärr ville den på grund av svårförutsedda anledningar som wirebrott och halkig is inte prestera som under den föregående dagens inofficiella tester... Fantastisk att studera är den vilket som!


Andra fantastiska byggen saknades inte heller.




Eftersom detta var en i högsta grad seriös tillställning fanns såklart även räddningsfordon på plats.


Visserligen tillhörde Team Led Zeppelin Sätermannens bekantskapskrets, men med den här mängden Silvertape hade de säkert blivit personliga favoriter ändå!


Den finurliga startapparat Team Zeppelin använde visar en av fördelarna med 50cc racing.


Actionbild.


Fyra sekunder senare. (Men precis efter speedtrappen så det hade ringa betydelse).


Trodde den här killen körde med dubbla fuggar för att det helt enkelt inte gick att hitta en ensam som kunde mata detta monster, visade sig att han hade olika bestyckningar, olika nålhöjder och dubbla gashandtag. Alltså en variant av ställbart munstycke via trottelhissarna! Finurlig gosse.


På tal om hitta, åskådaren, vännen o motormannen Svante hade till sist hittat en kruka som matchar hans vilseväst.


Om man nu hänger moroten på en gammal trampjonne, varför inte dra fördel av cykelns växlar? Finurliga dessa gossar som sagt.


Olika team hade olika förberedelser...


Lite i bakgrunden kunde observanta bevittna vad som kan vara svensk isracings framtid. De allra första, långt ifrån stapplande, stegen för den unga tös som mycket väl kan ha vad som krävs för att inom något år bli den första tjejen i en SM-final. 


Sammantaget ett mycket trevlig sätt att fördriva en lördagsförmiddag, goda vänner, gott väder och tvåtakts os!

 Ödmjukt



















5 kommentarer:

  1. Det finurliga med en lysande knopp är att man syns utan "vilsevästen" de borde ni andra mörkermän tänka på.
    F.ö var det trevligt på isen men jävligt halt utan dubbar.

    SvaraRadera
  2. Bara plåten i streamlinern gör den väl tyngre än vad en kinapuff klarar av. Team Led Zeppelin borde tipsa om silvertape som kaross till streamlinern. Eller kanske cellofan, Kanske tom papper kunde duga i de farter den lär komma upp i.

    SvaraRadera
  3. 0,7 mm aluminium är inte jätte tungt. Styva 60 blås med 50cc imponerar. I version ett hade den tydligen nån variant av epoxilackat lakan...

    SvaraRadera
  4. 60 blåsmed 50cc borde galant klaras av utan extra aluminium. Kanske kinesiska 50cc har en egen division? Redan 1954 gjorde ju NSU 127km/h med 50cc.Dock inte på is. 1956 gjorde dom 196km/h på Bonneville.

    Till och med min egenhändigt trimmade 50cc moppe utan kåpa gick betydligt fortare, på asfalt, redan på 70-talet och då visste jag ännu inget om expansionskammare å sånt.

    SvaraRadera
  5. Jajamensan! Den som någon gång sett en kinesisk påhängsmotor, en sanslöst billig kopia av en rysk påhängsmotor från femtiotalet, vet att det ÄR en egen division. Inte bara expansionskammaren väntar ännu på att "uppfinnas" därborta, sådana detaljer som växellåda, tillförlitlighet och effektuttag är inte heller standard i produktionen än så länge...

    SvaraRadera