Lasse ringde två gånger idag och undrade om jag var klar med Hondan än, den sista gången var det fortfarande ett par timmar kvar tills arbetet startade. Frågan var befogad men vid femtiden smets det ut i verkstan. Uppgift ett var att hitta en kolvbultsbussning som hade måtten 18/19 då Yamahakolven har en millimeter klenare bult, i reservdelslådan fanns det som söktes se bild ovan, efter mindre modifiering satt den på plats.
Kolven har även olika avstånd mellan topp och bult och även cylindern behövde modifieras, kortades 1,25mm.
Efter det så kom det lite flyt, trodde alla ventiler skulle behöva bytas men så var ej fallet, slipade in dem och fick ihop toppen. Sen blev det inte roligt, ödslade en timme på att inte hitta gradskivan som är nödvändig att ha då kammen ska ställas. Byggde slutligen en ny, konstigt det där med att saker försvinner, just denna skiva är stor som en long play och borde hittas lätt men icke, har nog lagt den på ett smart ställe. Känner du igen fenomenet.
Kammen är förövrigt en trist historia att ställa på en Honda XL 250 men en timme senare var den på plats.
Efter det gick det geschwinnt till några av de sista skruvarna skulle dras, cyllen som hittades var inte den jag trodde hittades, visste inte ens att det fanns två såna i min ägo och denna fanns det 2 avdragna M6 i, dessa går inte att komma åt utan att demontera toppen men det kanske går ändå, om du ser småHondan utan topp efter första träningen så är det gör om gör rätt som gäller.
Provstartade klockan tolv och den lät gott och snabb.
Imorgon ska det packas så vi kan dra till Linköping och vi ses säkert där, var ej blyg, kom gärna fram och hälsa, köp även en tisha så blir bloggarn glad.
torsdag 30 juli 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar