söndag 26 juli 2015

Helgdagsjobb

Var ute i verkstaden innan klockan åtta idag, bytte de tidigare nämnda bromsskivorna från ISR på Bakkern och provstartade även, lite nervösgrej det där med provstart men då världsmästare ska köra så vill det till att det funkar.
Själv ska jag köra P&M Suzuki och har haft tanken på svetsning hos Tom i Lisjö som som förväntat gjorde ett utmärkt arbete. Om min svets hade tänts och dess ägare hade börjat försöka laga tanken så hade det nog inte blivit förstklassigt, det skulle nog blivit inställt race med stor säkerhet. Har i och med detta arbete även Bumsat av färgen på kanistern, lite fränt med slipad aluminium, lättare blev den också då det var sprutspackel över hela tanken.
 En dum grej var att en plugg drogs sönder av mig och att det gick åt ca 30 minuter att inte hitta en ersättare men mindre än tio att tillverka en ny i svarven. Inte första gången det händer och det konstiga är att snajda fram såna här små bitar inte alls är så tråkigt.
 Efter lite vanligt arbete och socialiserande så revs småHondan som behöver ny kolv och cylinder, visade sig även behöva ventiler, elände hela tiden. Ska testa med en Yamaha FJ1100 kolv som har rätt borrning, fel diameter på bulten , är lägre men kommer ge bra kompression vilket gör resan till montering mödan värd. Fräste ventilurtag med en gammal moddad original XL250 kolv som mall, blev inte mycket som försvann men i denna bransch räcket det med att lite tar iför att det ska bli knas. Bilden under visar färdig produkt samt den gamla.
Har även kanske listat ut varför Hondan behagar gå sönder hela tiden, tror att varvräknaren inte har orkat mer än till 10 000 varv men motorn orkat mer. Har nog varvat ihjäl den var gång det körts, ska fixa detta tills helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar