lördag 14 maj 2016

Schwenker Gespanne


 Chefen befinner sig i Bremerbrennenhafenbergmundludwigsburgbach am See och kör Vaddetnuhette rennen så reserven får hålla gång på bloggandet. Gör det med något annat tyskt. Idén till den svängbara sidovagnen är inget tyskarna tar åt sig äran av, de erkänner glatt att italienarna var före. Sägs dock ha gått så där när pastakokarnas försök gick ut på en variant avpassad för bruk på vanliga vägmaskiner... Mest förknippas denna pryl med rundbanetävlingar, å då kanske allra främst just tyska banor och maskiner. Rackarnas bra gör de ju sig på bild, gick väl också kanske ganska bra på bana men efter några otäcka olyckor förbjöds de tidigt sjuttiotal.
 Träffade för något år sedan en gentleman på Årsracet som hade praktisk erfarenhet av dessa tingestar, polare med Berra Persson, Jane Behlin och andra gamla sidvagnshjältar som han var. I stora och förenklade drag går det tydligen till så att chauffören håller full trottelhiss alltmedan burkslaven vrider på ratten till det läge där puffran sjunger som klarast, där har man den rätta chassiegeometrin för det snabbaste spåret.

Inte långt hemifrån står denna Berra Persson byggda skönhet på temat. Och jo, jag har frågat. Och nej, den var inte till salu.

 Ödmjukt


3 kommentarer:

  1. Tror bestämt att det är denna där sivagnen som fick släppa till en Norton moraklocka växellåda till min Albinracer. Även en Albinmotor som jag hade som reserv hämtades ur den.

    SvaraRadera
  2. Albin, Albin, Albin, alltid dessa Albin. Armehojar, racerhojar, brukshojar, vattenpumpar, crosshojar o båtar. Finns det nått de inte drivit?

    SvaraRadera
  3. En Albin startar väldigt ofta och har en förtjusande lång slaglängd och en magiskt låg tomgång. Sen kanske inte moroten som satt i sivagnen inte var den som satt i då den gick fortutan bara var ihängd som utfyllnad men Moraklockan satt nog i på tiden det begav sig.

    SvaraRadera