Fortsätter på temat med osedvanligt fräna Rudgar, detta är den som är hårdast av alla. Om jag fick välja vilken som helst så skulle det nog bli en Brumm Rudge. Till skillnad från föregående twin så var denna framgångsrik, tror att den byggdes ca 1934-35 i Österrike.
Motorn och cykeln är Rudge men det som gör det är toppen och cylindern. Helradiell topp är väl egentligen ingen jättehit men om man fixar en TT9 Amal (?) till varje insugsventil börjar det likna något. Två stycken mindre förgasare borde vara bättre än en stor samt att det ser ju så spektakulärt fränt ut.
Notera att topp och cylinder är i aluminium, detta var verkligen high tech 1935. Rudge hade det på Ulster 1939, Norton hade nog inte cylle i lättmetall heller 35.
På Husqvarnan hade Mannerstedt lyckats få dit grejor i elektron eller som det nu kallas magnesium i i motorn, vet ej om toppen är i alu eller magnesium men gissar på det förstnämna, på cylinderns påkrympta kylflänsar satsas på det sistnämnda. Där var fabriken vid Vätterns strand föregångare vilket de var många gånger men ändå så lyckades det inte i slutändan.
lördag 1 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Åh herre jisses sicken maskin. En så ska jag köpa när lotten går in, en 350 som säkert är dubbelt så vass som min ALBIN.
SvaraRadera/Tomas
Racern på bilden ägdes och kördes av Dr.Helmuth Krakowitzer i Österrike Vice Precident i Rudge Enthusiast Club . Helmuth lever inte längre och vart cykeln tog vägen vet jag ej . Ingo Reeter i Canada har gjort en kopia på Brummen . Frän cykel i alla fall .
SvaraRaderaEn sådan lottvinst finns nog inte som gör att man kan köpa Brummen .
Runrun Rune
Lättare då att få tag i en tidig Intenational med alu-topp. Fanns som option från 1936
SvaraRaderaEn Inter är lättare att hitta, minst sagt.
SvaraRadera