Yamaha noterade i början på nittiotalet att det inte fanns några konkurrenskraftiga femhundror kvar för privatister i GP. Att bygga en hel cykel orka de inte med så de sålde motorer istället. Olika ramtillverkare som Harris och ROC byggde sedan kompletta cyklar runt dessa puffror och klassen kunde hållas vid liv ett par år till. Liknande problem finns idag i MotoGP och CRT cyklarna är med för att hålla lite mängd på startfälten då det endast finns 10-12 riktiga fabriksare med i fälten. Noterbart är att en sån kompetent förare som exempelvis jag själv skulle ta VM-poäng om alla race fullföljdes då det inte är ovanligt att det kommer mindre än 15 stycken i mål.
Cykeln på bilden fanns i det spektakulära rummet i Italien, Harris ram, Yamaha V4 motor, kusk Carl Fogarty, se länk för annons på denna jonne, notera italienarens lite halvdryga inställning till sämreställtare.
http://www.classic-motorrad.de/anzeigen/index.php?p=detail&id=5506
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"It had been sold by english Padgett at the age and most probably it was the bike also used by Fogarty in some world championship races, so now it has Fogarty's livery and colors."
SvaraRaderaDet är sådan som kallas "Proveniens" och då lackar man om hojen och hoppas att man ska kunna klämma ut ytterligare en eller två Euro.