Den sista femhundran i rummet var en ex Phil Read Life Suzuki, 1976 XR14, tanken var signerad av den forne kusken. Även om toppresultaten uteblev för den åttafaldige världsmästaren så var modellen en av de bästa produktionsracers som har byggts, Pat Hennen vann VM race på en och tog tredjeplatsen totalt, Lucchinelli kom fyra på en lika. Detta är resultat som inte har setts senare i femhundra GP av annat än fabrikare, kanske enstaka toppplacering som med TZ500 men ej över en hel säsong.
Han som ägde dessa cyklar pratade inte annat än italienska men jag fick översatt att han hade en 652cc Rg vilket skulle vara en XR23 i så fall. Denna tog Suzuki fram för att klå TZ 750 i öppna race men framför allt som testcykel för att utveckla nya grejor. Det är alltså inte en borrad RG500 som jag trott utan det är t ex så att motorn hade annat block, kassettlåda annat utseende. detta kom sedan på femhundran ett eller två år senare. Fyra stycken XR23 tillverkades enligt en uppgift som hittats, småovanlig knarr, kallades även RG700.
Hittade en bra hemsida om RG, den är inte klar ännu men det som finns är god läsning, se länk.
http://members.casema.nl/v.laar/
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar