Har rotat vidare bland egna delar, hittar delar från för som har sin historia. Fotpinneplattan på bilderna tillverkade jag vintern 1995-96 till min första CB450, i brist på annan kunskap så hålborrades det mesta då det endast innebar arbete och var gratis. Plattorna gjordes i 6 mm alu med ett rejält lätthål centralt placerat, snyggt och viktlöst. Vad som inte fattades då var att man belastar pinnarna hårt, trodde att då man har aschlet på sadeln hela tiden så var fottapparna mest till för att hållade stövlarna på plats. Efter första körningen så blev man varse om att det var fel. Pinnarna pekade åt alla möjliga håll förutom utåt.
Provade att svetsa dit en förstärkning som viktade på plattan ungefär med samma som hålet fläskade av den med. Funka bättre men fick slutligen göra nya utan lätthål som pallade trycket. Acke Rising citerade den nu framlidne Peter Sköld angående detta ämne på detta sätt "Man ska lätta det som magneter fäster på." Det är samma lärdom som jag kom på själv 1996 men den är inte helt sann, ett motorblock till en CB450 går att lätta nästan ett och ett halvt kilo trots att det är i alu och toppen på min Drixton tynger jorden med ett kilo mindre än en originaldito.
En i banankartong hittades lite annat smått och gott.
Kommer vara frånvarande en vecka börjande på nyårsafton, hoppas att kunna hitta en dator så att det kan skrivas lite men om Sätermannen vill upprätthålla anseendet på denna avkrok så är han välkommen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Skulle tro att Sätermannen inte kan avhålla sig detta strålande erbjudande.
SvaraRaderaSvante från Säter.
Jag önskar eder ett Gott nytt år.
SvaraRadera