En del av er kanske minns att bloggaren har pysslat mycket med cyklar under en period, har således sett en massa olika varianter då över tusen äldre cyklar passerade mina händer.
Den Crescenten som är på bilderna är en riktigt flådig specialare, fanns nog lite pengar över hos den som kryssade i extratillbehörslistan. Exempelvis är fälgar, skärmar och pakethållare i aluminium, framnav med trumbroms är heller inte helt vanligt.
Styret är entumsvariant med extrasnygg styrstolpe, har haft 2-3 liknande alucyklar där även just styret varit i det framtidsmaterialet, konstigt nog inte här.
Lyktan från Asea är inte helt ovanlig, bra form frånVästmanland.
Det som dock inte hör till vanligheterna är det treväxlade Torpedonavet bak med spaken på övre ramröret. Tillverkat 1953 så cykeln torde vara från det året eller 54, året är instansat på Torpedonaven bredvis örnen.
Växlade nav från femtiotalet och äldre är inte vanliga, Novo (Husqvarna) tillverkade en finurlig planetväxel som monteras på vanligt standardnav och det brukar fungera ibland och om det gör det så funkar det bra. Sturmey Archer nav fanns med två eller tre växlar, har en sån cykel som omskrivits tidigare på denna webbens baksida, sök på Rex så finner du.
Dessa modeller jag har säkert haft 15-20 stycken av men Torpedovarianten endast en och det är på denna cykel.
Stingpinne, ett bortglömt måste.
Ramnummer hade Crescent ett vettigt system gällande årsmodell på mopeder, första siffran anger årsmodell. Trodde förstås att det gällde trampjonnar med och det stämde fint men då fruns damtralla kollades så stämde inget längre, gjorde en liten sökning i ämnet men fick inte fram något system.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar