lördag 26 mars 2016

Stollar

Så har då återigen Norn Speedwekeend gått av stapeln. Spektaklet bevittnades av inte bara de närmast sörjande utan också en klick lokala motormän, däribland Sätermannen och hans kanske bäste vän. Rapporten från er lokalkorre måste bli: Vilka stollar! Vuxna män som bränner hundratals timmar på att få sin kinespuffremotoriserade gamla trampjonne att bli lite ballare och lite snabbare än nån annans. Underbart! Alltför många skitviktiga medelålders män leker istället krig och missar helt att meningen med livet är att leka med en kompis, en moppe och en sjöis. Vi låter bilderna tala.





Notera radiellt monterat ok. - "Det gäller ju att få stopp på grejerna."


 Design, teknik, genialitet, lekfullhet och galenskap i väl avvägda proportioner.


 Ödmjukt 






13 kommentarer:

  1. Vad är det för kubiker på kinapuffarna?
    Tittar på storleken på expansionskammrarna på vissa av dem!?

    SvaraRadera
  2. 50 cc. Ungefär den enda regel dessa gossar håller sig till.

    SvaraRadera
  3. Och vilka svindlande hastigheter lyckades gräddan av dessa kinatrimmare uppnå?

    SvaraRadera
  4. lill-Klas har faktiskt ställt en relevant fråga här, hur fort går dessa kineser.

    SvaraRadera
  5. Thomas det finns sekunder på dygnet då man inte Nonshinebloggen så jag ber om ursäkt att det inte blev ett reptilsnabbt svar. Nästan alla nyblivna trimningssugna kinapåhängar anhängare säger att en sån där 50cc kan man väl lätt få att toppa minst 80 km/h men dom tystnar ganska snabbt då 80 knyck verkar vara en sorts ljudvall att knäcka. Ursäkterna duggar tätt, man skyller på motvind, feldrevat osv. Snittfarten på sjön i med och motvind för segraren blev 62,5. Så nu är handsken kastad av Clasic RR trimmarna upp till bevis.

    SvaraRadera
  6. Min Novolette gör 34. Utför.
    Så jag ger mig direkt. ;-)

    SvaraRadera
  7. Hur mycket måste vara Kina-tillverkat? Varken förgasare, cylinder eller avgassystem ser speciellt "Kinaorginal" ut i bilderna.

    SvaraRadera
  8. REGLEMENTE:
    En Sandelco 50cc motor. Original block, cylinder, vev, vevstake och kolv. Fri bearbetning.
    Bränsle: bensin med inblandning tillåten. Endast insugning, ingen överladdning.
    Chassi och karosseri: fritt.
    Framdrivning: en växel, ingen växellåda.

    SvaraRadera
  9. Nästan 50% billigare att köpa samma motor på eBay gentemot från Sandelco. Står det verkligen i reglementet att motorn måste vara köpt från Sandelco i Haninge?

    SvaraRadera
  10. Asså det där reglementet naggas ju i kanten hela tiden så jag tror inte det blir ett problem. Visst 50% kanske men den ska ju skickas också och det tar man 100 usd för.
    Det är ju Benke som ligger bakom hela serien så självklart vill ha något med annars dör ju det hela.

    SvaraRadera
  11. 1700 kr kostar kitet, inte mycket att klaga över och Lazon har nog rätt om frakten från Ebay, ska nog stödköpa en motor eller två bara för sakens skull, måste bara komma över min aversion mot kinesgrejor först.
    Går det att få tag i en västerländsk variant för priset av tre fyra stycken så är jag spekulant.

    SvaraRadera
  12. Grabben i rummet bredvid, på jobbet, köpte en slik på eBay och där ingick frakten och det var från England så det blev ingen tull heller. Ska kolla med han vad det kostade. Men absolut, råkar man bo i närheten kan viss finess att åk å hämta till Sandelco.

    Hur är driftsäkerheten? Ni om kör endurance.

    SvaraRadera
  13. Angående driftsäkerhet så funkar en otrimmad att åka till jobbet cykel ok. Men trimmar man så vill den varva rejält och har man otur får man ett ex som vibrerar så fingrarna blir som falukorvar och saker trillar av men det är billiga delar.

    SvaraRadera