måndag 6 mars 2017

BMR

 Efter det att Drusse sa att en skulle bygga en cykel med 760in så kom en BMR liknande ram upp i min skalle direkt och sen lite i stil som Roland Sands tvåtaktsbygge, googla gärna om den inte är bekant.
 Började själv kolla efter BMR och fan vad fränt det är, bottendelen är en Suzuki DR800 tror jag men det kan kvitta. Toppen är grejen, en farbror Apfelbeck kom på detta med att sätta ventilerna i kors som ska ge extra knuff i varje slag. Bilden nedan visar fint hur det funkar mekaniskt, notera att det är en avgas och en insugsnock på varje kam. De ovan kan det ses att en avgasport pekar framåt och en bakåt samt att insugen kommer ovan på toppen.
Undrar om detta är godkänt i Moto 3 racingen och om det är det varför används det inte.
Kommer återkomma till ämnet.
Ramen

3 kommentarer:

  1. Kolla om du kan köpa Björn Heléns BMR, den står bara på Motala Motormuseum och samlar damm. Borde få komma fram i ljuset och sprida lite trevliga toner.

    SvaraRadera
  2. Är den bara frän? Går den bra också? Tänkte som så att är det en överdängarteknik så borde det vara standard i alla racehojar, åtminstone.

    SvaraRadera
  3. Den går som bara den även om det var på nittiotalet som det kördes BMR. Vann massor av tävlingar inklusive EM som den blivande veckans brallis drog hem.

    SvaraRadera