söndag 26 mars 2017

Ryckt plugg



Naturligtvis har alla i alla tider trimmat moppemotorn. På de tidiga var det enkelt, man ryckte ur pluggen. Sedan blev det svårare, man fick lov att fila. Nu är det löjligt enkelt, för den som är datakunnig...
  ABG tillverkade påhängare redan sent 40-tal, även om deras lilla hängapå morot hade siffror som en "riktig" moped, 50cc 1hk (till skillnad från många andra som höll sig kring 30cc och knappt mätbar effekt) så har naturligtvis alla i alla tider trimmat.
  Döm därför om Sätermannens förvåning när han fick vara den som ryckte pluggen, en liten puffra som hållits original sedan minst 60 år tillbaks! Ett unikum som kanske borde bevarats. Men naturligtvis har alla i alla tider trimmat...
  Annat som förvånar, kanske för att jag inte är speciellt rutinerad varken på franska motorer, fyrtiotalskonstruktioner eller tvärspolade morötter, är instruktionsbokens uppgifter om HÖGST 0.4 i stiftgap och MINST 7% olja i bränslet.

 Ödmjukt

2 kommentarer:

  1. Min första tvåhjulingsmotor var just en ABG inköpt i Sjönsbo för 50:-
    Lite källforskning om effekten skulle inte skada om sanningen ska fram!

    SvaraRadera
  2. n.

    Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld, 0,7 hk vid 3 500 varv/min, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 38 mm - alltså omvänt cylinderförhållande. Tystgående snedskurna polerade drev. Dubbelt nållagrad vevstake. Vikt 9 kg.
    Motorplacering: Vid bakhjulets vänstra sida, med en enda fjädrad fästpunkt till ramen. I övrigt "hänger" motorn i drivkedjan.
    Drivsätt och växlar: Drivning med kedja På bakhjulet. Inga växlar.
    Reglage: Handgasspak, frikoppling med spärr.
    Utrustning: Tank rymmande 2¼ liter oljeblandad bensin.
    Pris: 420:-kronor.

    SvaraRadera