måndag 13 mars 2017

ISR Laverda

 Den här cykeln frågas det om lite då och då, var tog Spinnin Wheels ISR Laverda vägen är frågan och svaret är att Janne visserligen inte har kvar skroten men däremot Laverdan.
 Har hört historien om denna för länge sen så ta det med en nypa salt eller ännu hellre om du vet berätta sanningen.
Han som beställde ramen Acke kryssade i hela tillbehörskitet, ram, hjul, bromsar, gaffel, stötdämpare, tank, styren, fotpinnar osv. Byggde sen ihop allt, målade den guld och åkte till besiktningen som kan ha varit i Södertälje för att registreringsbesikta.
 Väl där på stationen så blev det anmärkningar vilket säkert de flesta får på nybyggen men ägaren till denna tappade helt enkelt lusten sen, åkte hem igen och sen dess har den inte körts.
Vad det var som felade vet jag inte men låt oss ponera att det var dålig halvljusbild och hög ljudnivå som var käpparna som träddes in i magnesiumhjulet.
 Detta brukar inte vara värre än att det fixas sen är det klart men inte här icke. En kan ju undra hur den första ägaren och likaså byggaren tänkte, måste ju ändå grävt ett skapligt hål i libran och förväntningarna bör varit enorma.
Tror att den går att köpa för den som vill fixa halvljusbilden samt packa om dämparen.

5 kommentarer:

  1. Den där vore frän att få ut på gatorna igen!

    SvaraRadera
  2. Den har väl aldrig varit ute på gatorna ifall man ska tro texten?

    SvaraRadera
  3. Den har visst varit på gatorna om texten läses, kördes till och från besiktningen.

    SvaraRadera
  4. Thomas vs Anonym: 1-0... det var säkert flera olika gator till besiktningen med!

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa om mig själv.
    Lite kompletteringar till storyn.
    Jag hade en Laverda 1000-77 som jag kraschade in i en buss. Försäringsbolaget löste in den och jag kunde behålla motor, gaffel och bakhjul som var helt. Beställde en ram av Acke med tank och kåpor. Hade ett extra framhjul. Målade den vit och lila och körde till besiktningen i E-tuna. Väl där var det lösgrus i en korsning så framfälgen sprack. Försäkringsbolaget fick inte tag på någon ny så då fick Acke tillverka gaffel, bromsar, fälgar och det blev nya däck. Så jag betalade endast för ramen egentligen.
    Kunde ju inte ha den vit och lila så den blev guld och ferrari röd.
    Halvljuset och ljudet blev det anärkning på men jag betalade 50 kr/månad för att få köra som det gick att göra på den tiden.
    Motorn hade trimmats av Sula som körde backe på den tiden.
    Körde väl 50 mil totalt innan den ställdes undan. Kottar och fru gjorde att den inte kördes på något år eller två. Sålde den för billigt men vad gör man.
    HAr tänkt att ringa Janne och kolla på den och kanske vi kan ta ut den på gatorna igen nu när ungarna är vuxna och exet utsparkat.
    Kostade mig totalt ca 30.000. Resten betalade försäkringsbolaget.
    Den gick grymt fort och jag blev aldrig ifrån åkt av någon. Är ju 180° motorn också så ljudet är härligt.
    Var förbi Acke för något år sedan och han jobbar på.
    Anders

    SvaraRadera