1984 släpptes modellen av Kawasaki och den hamnade i direkt i skuggan av de andras toppmodeller, Suzukis nya GSX1100EF, Hondas superfräna VF1000R som såg ut som en racer och Yamaha kom med FJ1100. Tror inte många brydde sig särskilt om Kawasakin.
Det visade sig dock att Hondan var löjligt överviktig och skrapade i om det svängdes bara lite, Suzukin hade liknande problem men i alla fall en puffra som levererade effekt i massor och fortsatte med det i dragracingsvängen i tjugo-trettio år till, Yamahan var en fin touringhoj och Kawasakin var en raket.
Superbikeserien vanns 1984 av Göran Tunhage på Kawasaki trots vassa förare som Lindén, DubbelAnders, Sköld, Kultalahti mfl.
1984 kan nog GPZ900 sägas vara den modernaste och snabbaste motorcykeln som tillverkats, 1985 var den föråldrad.
Sen körde ju Maverick en sån, eller om det var en GPZ750R, det tvistas om det på nätet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
https://m.youtube.com/watch?v=VolyDN5pEHM
SvaraRadera