lördag 9 juni 2018

Tunggung

Har idag ägnat mig åt att plocka ihop en ny motor till ISR. Innan det så plockades den förra isär, märkte upp kammarna med rits så det inte behöver indikeras med klockor, gradskiva kommer dock ändå behövas. Jag är helt kass på höger och vänster och just vid kaminställning blir det extra uppenbart. Indikatorklockan går åt ett håll, veven ska dras åt ett annat och tanken sändas ut och in, ett varv på vevaxeln är ett halvt på kammen och så vidare. Ibland chansar jag bara på ett par grader åt ena hållet, felmarginalen mot ett uttänkt håll är ungefär lika stor.
Ritsarna kommer förenkla och kammarna stod rätt med tanke på prestandan.
Största anledningen till motorbygget är vevaxeln, den övre är MK2, 16,2 kg, den undre Z1 14,7 kg.
Tanken är att förutom bättre tryck ut ur sväng även enklare att växla.
Svetsat, javisst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar