onsdag 29 maj 2019

Gucka

 Monterade i den motorn som vi har som reserv i Kronan igår. När det skulle bytas olja kom det inte ut någon sådan.
 Fattade inget då det bara är två veckor sedan den plockades ur Vasa där den tjänstgjort med ackuratess. I mål på Spa, segrar i Linköping och Karlskoga men det kan ju inte skett utan smörja i motorn. Lossade på filtret och då droppade det lite, pillades sen in fingret i oljepluggshålet där det var något i vägen. Tryckte till lite mer sen kom oljan.
 Skruvade bort tråget, det var nästan äckligt att se vad som fanns där. Gummiliknande oljerester täckte hela "golvet".
Motorn kommer från början från den Rickman vi hade, eftersom den var så preppad behölls den. Jag bytte ventilfjädrar och olja samt filter i den men det måste ha varit kvar någon gammal fossilerad smörja i den som inte kom ut då men sen lossnat vid lite hårdare användning. Nu är tråget rent och okulärt ser det rent ut uppåt i motorn så det är det säkert.

2 kommentarer:

  1. Måste vara någon ny sorts multigrade olja gjord för att inte läcka ur gamla engelska motorer.
    Buteljera och sälj!

    Veloclosettemannen

    SvaraRadera
  2. Har det inte hällts i någon sort av "undergörande tillsats" i motorns tidigare liv? Riktig olja ska inte blandas med sånt skräp. Har sett oljor av hög kvalité som blandats med "underdundermedel" och som vid hård körning och hög temp bildat asfaltsliknande klumpar. Stenhårda korn som nog inte bör finnas i en motor.

    Lycka till med invändiga tvätten av rovan/Motalaskägget

    SvaraRadera