fredag 10 oktober 2025

Japanskt, inte engelskt

Har skruvat mycket engelskt på sista tiden och det är jobbigt. Konstruktörerna av dessa cyklar verkar aldrig ha ägnat en tanke åt att någon ska skruva med grejorna. 
Ta en sån sak som cylindern på en Norton, fyra eller fem olika nycklar behövs för att ta loss den, för att få loss toppen innan dess säkert fyra-fem olika verktyg till. 
Japanerna har inte ett sånt system, kolla bilden ovan på en skruv som är typ omöjlig att få loss utan att skruva isär hela förgasarbryggan. 

Notera sen liten gummibit i fästet mot luftburken på andra sidan. Tas den bort kommer skruven fram och den går att ta bort och detta är en skruv som det egentligen är bäst att låta vara. Så här skulle aldrig en engelsk motorcykelfabrikant ha gjort, tänkt igenom något vill säga.
 

1 kommentar:

  1. På Commandon är det väl UNC, och kanske någon UNF, utom motorn som är så gammal konstruktion att den använder Whitworth. Sen ifall någon ersatt tappade skruvar med metriska så blir det än mer verktyg, upptäckte jag. Men dom bytte jag ut.

    Som Bjarne och Bempa säger när dom mekar Triumph
    ”Bra gjort att dom gjort alla skruvar med varsin dimension & varsin gängning… Så blandar man inte ihop dom så lätt”

    SvaraRadera