torsdag 11 april 2019

Bränt

 Har roat mig med att felsöka varför en CB900 motor inte fungerade. Dålig kompression på trean var den uppgift vi fick och det var en halvsanning då den även saknade komp på tvåan.
 Plockade av toppen på denna minst sagt komplicerade manick och kunde se kolvar som såg nästan nya ut så där var inte felet.
 Kollade toppen efter krokiga ventiler men inte det heller men brända avgasventiler hittades istället.
Vad beror då detta på, då dessa två cylindrar jobbar med samma del av tändsystemet som på en CB900 kan sägas är två stycken separata. Jag har exempelvis i stort sett ett halvt sånt system på min småHonda. Mätte och kollade pickupspolarna som var ok, likaså CDI-boxarna, tändspolar mäter jag aldrig men de var i alla fall inte spruckna som de ibland är på dessa Hondor.
Har inte plockat isär förgasarna men kan nästan utlova igensatta munstycken eller annat som hindrar soppa att komma fram, ska kolla en annan dag.
Häng tätt...

4 kommentarer:

  1. Tändstiften ser lite korta ut

    SvaraRadera
  2. Tändstiften är NGK, de gör dem inte i korrekta längder.

    SvaraRadera
  3. NGK, då har du ju hittat felet redan?

    SvaraRadera
  4. Äntligen har Grogg fattat, äntligen.

    SvaraRadera