onsdag 13 maj 2020

Derbi

 Har varit moppemekaniker idag, en som jag bryr mig om behövde hjälp med att få ihop det efter att det inte hade gått så bra med den saken. Fick börja om från början, shimsade båda växelaxlarna, sen vevaxeln.
 Hade nog ihop blockhalvorna 5-6 gånger  innan allt snurrade fint med lagom glapp i sidled.
Sen gick det sämre, primärdrevet sprack eller var kanske sprucket innan, jag hörde inget klick. Så det blev stopp i monteringslinan. Om du mot förmodan råkar ha eller veta var ett sånt drev finns så vore jag mycket glad och tacksam om jag kunde få köpa det.

1 kommentar:

  1. Om det är en AM6-motor, eller kopia har jag haft exakt samma problem med axlarna i växellådan. Skulle hjälpa kompisens grabb när motorn behövde ny växelspaksaxel. Det visade sig att det även saknades kuggar på ett par drev i lådan också...
    Sen när motorn skulle ihop låste sig allt. Tror jag hade isär och ihop motorn tio gånger innan jag fattade att det behövde bytas shims på en av växellådsaxlarna.
    Kommer inte ihåg vilken firma jag handlade från, men de hade det mesta. Ska se om jag hittar nån lapp på det i garaget.

    SvaraRadera