söndag 27 oktober 2024

Sprucket

Köpte oss en Honda CB450 på Tradera i somras, den var trasig så priset blev acceptabelt.

Reggad som en 1979 men borde vara en 1968 eller 69 med denna tank.
Det som var trasigt sades vara en topp som var sprucken. Var tveksam till att det verkligen var så då topparna på 450 helt enkelt inte spricker till skillnad från andra modeller som exempelvis Z1 eller XL250 med flera. Jag letade i alla fall efter sprickan i toppen men fann inget vilket inte heller förväntades men så vändes toppen och visst var den sprucken eller mera mosad. Kolade ramen men den var okej så krasch var inte felanledningen. Det som högst troligt har hänt är att motorn ramlat av bänken och landat upp och ner.

Har nu bytt toppen och plockat ihop motorn, sitter nu i ram och ska startas vilken dag som helst.

De är lustiga de här motorerna fast ventilfjädrarna är det bästa, finurligt och bra med torsionsfjädrar men väldigt onödigt egentligen, dyrt att tillverka också. Kan tänka mig att vanliga spiralfjädrar kostar ett par kronor för en fabrik att inhandla men ventilfjädrarna på cb450 måste ökat produktionskostnaderna med flera hundra kronor per motor. 
 

1 kommentar:

  1. Den har hamnat i rätta händer. Du har väl upplevt o rättat alla fel som en dylik kan drabbats av. Dags att ta itu med "världens snabbaste gat cb450" eller vad du nu kallade det en gång i tiden... posten finns kvar på bloggen 😁

    SvaraRadera