måndag 5 september 2011

Som ny

Om man har bytt stift i bilen så kommer det vara nya stift i den för evigt. Du känner säkert igen dig, ponera att du ska sälja din vagn och du står där orerar om allt som är bra och kanske dåligt, slutligen trumfar du med att det är nya stift i den. Du ljuger inte men om en viss eftertänksamhet skulle infinna sig så skulle den kanske få dig att inse att det var tre och ett halvt år sedan de byttes. Har man bytt till nytt nånting på bilen kommer det alltid vara nybytt, däck, kamrem, olja, torkarblad etc. Så är det bara.


På Karlskoga så pensionerades min nya hjälm med en smäll, den kommer inte gå igenom en besiktning igen och ny måste införskaffas. Räknade godkännandelapparna från årsracen och till min förvåning så fanns det tio eller elva stycken på den, hur gick det till, hjälmen måste vara minst 10 år gammal men för mig var den ny. En av anledningarna är att detta är kanske den enda hjälm som jag har plockat upp ur en kartong själv, alla andra hjälmar som har hafts har varit beggade. När jag var riktig räserförare så köpte jag oftast hjälmar av sponsrade förare som ändå inte kunde visa sig i förra årets modell. Detta var en god affär då fyrafemtusenkronorshjälmar kunde inhandlas för mindre än en tusing.

Den Laser som är på bilden köptes in då jag skulle köra Micke Norton i femhundra 2002, köpte faktiskt två samtidigt så att reservkruka alltid skulle finnas med. Tio år senare hade den andra behövts men den såldes till Lill-Klas för två år sedan, han kraschade sönder den efter tio minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar