söndag 18 juni 2017

Rakt framåt

 Har de senaste åren blivit kinkigare och kinkigare med detaljerna, en av dessa är till exempel att inte lita på mitt eget ögonmått eller fabrikens egna märkningar då bakhjulet ska monteras rakt.
 Bilderna säger det mesta men ungefär så här gör jag. Spänner fast två linjaler eller rör i bakhjulet som sen går parallellt ända fram till framhjulet. Riktar sen med spännarna bak tills det är rakt.
Detta är nog första gången hjulet är rakt i denna cykel, med gamla excentersvingen var det en omöjlighet. Fabrikens märkningar stämde förövrigt så nu vet jag det och kommer inte behöva göra om denna procedur.
Snart så kan den nog startas, måste handla soppa och fixa så densamma rinner ner till förgasarna.

3 kommentarer:

  1. Jag vill hävda att det finns två punkter på en mc-ram man kan utgå ifrån: styrhuvudet som utgör mittpunkt i längsriktning och svinginfästningen som är vinkelrät mot färdriktningen. Allt annat kan variera.
    Enklast att kontrollera om bakhjulet står rakt blir då att mäta avståndet mellan bakhjulsaxel och svingaxel på respektive sida. När avstånden är desamma står hjulet rakt.
    Enklare och snabbare än plankor e dyl till framhjulet.
    Vill man se om hjulen är centrerade utgår man i stället från styrhuvudet, den enda punkt som garanterat är i mitten.
    Men vad vet jag, jag har ju ingen verkstad längre ...
    Med vänlig hälsning,
    Henke Nyberg

    SvaraRadera
  2. För oss med dågig visualiseringsförmåga vore det bra med bilder :)
    Hur som helst förutsätter väl den mätmetoden att ramen är någotsånär rak.

    Är det någon av metoderna som indikerar ifall båda hjulen ligger i samma lodlinje eller är det av underordnad betydelse?

    SvaraRadera
  3. Med tanke på hur ramen på T20in är moddad så förutsattes inte att ramen är rak. Metoden med linjaler kan enligt mig kompensera viss krokighet då hjulen kommer linjera fast det kan vara så att gaffeln inte är rak i ramen. Linjalerna går parallellt med bakhjulets sidor framåt, sen vrids gaffeln så att avstånd till linjalerna är lika på båda sidor av framhjulet och även främre och bakre del av samma hjul. Om det inte linjerar så kan det justeras med kedjespännarna bak.

    På min P&M kan inte märkningar litas på eller mätning mellan axlar enligt tidigare inlägg från Henke göras, linjerar inte, skiljer 1-2mm. Handgjord ram från mindre serie ger kanske lite större toleranser samt svårt att efterrikta en Krommolyram

    SvaraRadera