fredag 22 mars 2019

SRM Långbana


 SRM 1000 metercykel, ramverket är byggt och tävlat med av Bror Östlund. Bror hade även en bror som jag inte minns vad han hette men var nog lite vassare och kändare om jag minns rätt där.
 Motorn kommer från Spånga som alla vet men användes av Leo Rompanen i Finland. Leo var storstjärna i båtracing om jag fattat rätt och just denna puffra var hans reservmotor. Mitt i allt blev alltså båt tufft. Motorn är renoverad av en rejält duktig karl som tyvärr inte finns bland oss längre.
Låda från Berthold Erikssons växellådsfabrik Drott, ej helt komplett.
 Borrani 22 tum bak, bara en sån sak.
TT10 eller kanske TT9, vW kan säkerts svara på det.
Har försökt lite vagt sälja denna länge men kommer nu ta med den till Hockenheim då ingen i Sverige verkar vilja ha en sån här knarr. Mer info om cykeln finns på NonshineMarket

4 kommentarer:

  1. Har en fin skylt som rit ola målat från bilskskroten han hadde som min papps köpte hans 2 hjulinng står på tekniska museet drivning på båda finns fler skyltar en finns på gottland en hos mej mvhlasse

    SvaraRadera
  2. Leo Romppanen verkar ha varit lite av en stjärna inom long track, i Finland åtminstone. Finländsk mästare 1937, 1939, 1947 samt en tredjeplats 1948. Allt enligt Google. Något båtrelaterat hittade jag inte.

    SvaraRadera
  3. 10TT9 där 10 är gjutstorlek (ej kanalstorlek!).
    De äldre i brons i samma storlek ofast stämplade med T10TT och ett årtals suffix som 32, 34 etc..


    Veloclosettemannen

    SvaraRadera
  4. Leo Rompanen köpte motor nr 24 500cc den 21/9-48.Han körde rundbana och 1000 meter mm.I ett senare skede övertog Sven Olof Fagerström motorn och körde med den i båttävlingar "galosch".Lars Reivonen i Åbo tillverkade vevstakarna till SRM motorerna och fick vad jag förstår motor nr:03 500cc,16 350cc och 19 350cc som betaling. MVH Runrun

    SvaraRadera