onsdag 24 februari 2010

Ny tändning


Palle som har en crosskrot har skickat dessa till oss. 2 st tändningar från Suzuki RM80 ca 1980. Kommer funka finfint på Nonshinepuchen. Jag ska svarva om plattan lite, fräsa nya hål samt svarva nya konor i rotorerna så kommer det passa som Puch-Steyr originalteile. Fördelen med att ha 2 st lika är att man kan snabbt felsöka problem genom att byta ut delarna samt även ha reservdelar.

Bloggen ha nu fått 2000 besök, den som blir den tretusende och fotar av skärmen som bevis ska få ett pris, två extra fina racingstift från Champion. Bland motormänniskor finns det ofta helt omotiverade åsikter om ett stiftmärkes förträfflighet samt de andras totala oduglighet. Dessa åsikter brukar oftast vara väl underbyggda efter långa tester och djupa analyser, eller inte. Troligen så har man haft en storebror som sagt att Bosch är bäst eller en gräsklippare som inte startade men när det sattes dit ett NGK så gick den hela sommaren, utan avbrott. Då jag vet bättre kan jag med belägg påstå att märket har mindre betydelse, värmetal och material har stor betydelse. Hur motorn används ihop med monterat stift ännu störrre betydelse. Honda CB750 har stift med värmetal 8 men så som flertalet körs idag så borde 6 användas, när den var ny så var det en superbike och kördes som en sådan, idag är det en klassiker. Tidigare nämnda klippare kommer nog inte gå så länge med ett NGK med värmetal 8 eller högre men med 4-5 så funkar det.

Champion är dock lite bättre än andra märken, snyggare logga och att jag hade/har spons av Krax avgör den saken.


1 kommentar:

  1. TVÅ stift, nu kör jag refresh (F5) 900ggr så är dom mina!

    SvaraRadera