måndag 27 september 2010

Magnetisk tändning

Detta inlägg borde göra Micke Eriksson glad, ett av hans och mitt stora trätoämnen de senaste 15 åren har varit om batteritändning är något att ha. Ja säger jag, nej säger han, aldrig har jag brutit med tändningsfel när batteri har använts, med självförsörjande gnistverk så har jag brutit 2 av ca 20-30 ggr som jag använt det. Micke har också brutit ett par race med tändningsfel. Han har hursomhelst nu skaffat batteri och övergett magneter och spolar. Som kuriosa så kördes han ett tag med både batteri och magnettändning så att det gick koppla över till batteri när magneten fallerade.
Då jag är en bakåtsträvande typ så har jag bestämt mig för att sluta med batteri, har införskaffat komplett gnistverk till min GS1000, kom med urfräst monteringsplatta komplett med alla skruv och annat som behövs. Även 450in ska utrustas med samma prylar, den har den svarta plattan. Om du också vill vara en bakåtsträvare så kan du köpa ett komplett system för ca 3-5000kr beroende på modell. Finns till 2, 3 och 4-takt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar