tisdag 14 september 2010

Peckett & McNab

Har börjat lite smått med att arbeta på min P&M Suzuki GS 1000 som är tänkt att bli en dräpare i Forgotten Era. Om det för dig är obekant vad en dylik tingest är så misströsta inte, du är antagligen inte ensam.
Alan Cathcart har skrivit i en artikel som jag läste för länge sedan att han hade en P&M, antagligen med Kawasakipuffra då de är vanligare. Han menade att om man skulle ha någon chans som privatist ca 1978-79 skulle man ha en Peckett och McNab, detta skrev han som en bisats i en artikel om IOM men troligtvis fanns inte bättre att få tag i för pengar om man ville ha en 1000cc racer under denna period.
Det har handlats lite uppmuntringsdelar och nu ska den ihop. Då jag alltid har byggt racers av gathojar förut så känns detta lite enklare. Denna är visserligen gatreggad men det är skillnad på racerhoj ombyggd till gata än att bygga räser av gathoj.
Motorn kommer bli en moderat preparerad GS1000 från 1978-80, kolvar är på väg från USA, tändning från Belgien, vevaxel ska en hemlig farbror i Uppsala svetsa, växellåda ska jag försöka pyssla ihop en tät av olika Suzukimodeller som finns på Spinnin´Wheel, cylinder finns från samma ställa borrad och färdig. Kamaxlar har också hittats av märke Andrews från Chicago, dessa är nog inte parade, insug ser vettig ut med ca 9,5 mm lyft, avgas har lite mer rekordeligt lyft med 12,5mm vilket är ganska mycket. Förgasare finns det småttisar samt flattisar men reglerna säger nej till de sistnämnda så det får bli 4x34mm småttisar. Att bygga en sån här motor känns inte så svårt jämfört med Puch, blir som att bygga cb450 fast grundmotorn från Suzuki är bra från början vilket kanske inte kan sägas om fyrfemtin. Återkommer med bilder.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har ägt den en kort tid. Hur ser den ut idag? Är den på bana?

    Med Vänliga Hälsningar

    Henrik Friberg

    SvaraRadera
  2. Den är på banan och den vinner mest hela tiden.

    SvaraRadera