söndag 7 november 2010

Flänsar

Ibland biter man sig själv i svansen, spolarna på bilden kommer vara första biten som röken ska färdas i i det 4-2-1 system som byggs/moddas till P&M hojen. Eftersom det inte fanns lämpligt material på hyllan och med det menas med lagom stort hål ini och ytterdiameter av passande karaktär, endast massivt järn. Då det inte bara finns ett par motorcyklar i min ägo utan t o m en hel MC-skrot som bara inte är stor utan störst i norra Europa så tyckte undertecknad att det borde finnas lämpligt utgångsläge att finna. Helt korrekt fanns det bra utgångsläge för modifiering, inkorrekt var att de som skulle ha fungerat satt på schyssta pipor som folk faktiskt vill betala bra pengar för. Jakten fortsatte i skrotens yttre skrothög där det hittades ett rejält kraschat 4-1 som motvilligt lämnade ifrån sig flänsar av vad jag trodde korrekt storlek. Svarven fixade till ytterdiameter och längd, när det kom till innerdian så visade sig den vara för stor efter rensvarvning. Med en suck plockades den massiva järnbiten fram, ca 30 minuter senare var det klart. Letandet och arbetet innan ödade säkert 3-4 timmar av mitt liv till ingen nytta. Den omtalade järnbiten är förövrigt spill från trapetsstänger till cirkusartister som TGR Teknik (det är jag det med) har tillverkat, SS2244 på gammalt språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar