söndag 13 mars 2011

Auspuffanlage


Snodde ett par dyrbara familjetimmar idag för att få något gjort i den alltför sällan visiterade verkstaden. Drixtonen ska som du vet om du är en återkommande läsare få nya pipor. Nya flänsar mot toppen svarvades, dessa kommer senare slipas/portas ihop med avgaskanalen.
Rören hittade jag från en Suzuki RF 900 som förövrigt även är donator av grenrör till Pecketten. De är i rostfritt och byter även diameter (steppade) till större efter ca 200mm. Om detta är bra eller inte vet inte jag men någon anledning måste väl den mäktiga fabriken i Hamamatsu haft att göra dena fördyrande gimmick. Rören som användes på knarren innan var mycket grövre med innerdiameter ca 39mm men min åsikt är att dessa med diameter 33-36 mm ska räcka gott. Längd vet jag ungeför vad som ska vara men om detta kommer uppnås tvivlar jag på då det inte kommer gå att få det kort nog. Blir till att köpa bandage på bilbuttericks för längdkompensering. Det finns faktiskt en anledning till att linda rören, inte bara att det ser fräsigt ut som nog är anledningen för de flesta, mer bandage = kortare rör.

3 kommentarer:

  1. Hur kan rören bli kortare med bandage? Förklaring efterfrågas.....

    SvaraRadera
  2. Varmare rör ger högre avgastemp, våglängden på avgaspulserna ökar med ökad temperatur. Ger då samma effekt som att korta pipan. Detta är inget som jag kan gå i ed på men har hört det från halvsäker källa och även fått positivt utfall när rören lindats.

    SvaraRadera
  3. Hm, om man då lindar en expanisionskammare på en 2-taktare så förstör man alltså hela idén med mottryck o.s.v.? I staterna har det ju blivit väldigt poppis med bandage på alla caferacers oavsett 2 eller 4-takt, men det ser ju ballt ut förståss :)

    SvaraRadera