tisdag 24 maj 2011

Jurva lördag

Efter avslutade tidsträningar var jag i första startled i gammelklasserna samt andra i supermono.

250cc race
Försökte hänga med Elo och Järvinen men men hamnade efter och lugnade ner mig, kom slutligen tvåa då Elos växellåda sa upp sig. Tråkigt race utan kontakt varken framåt eller bakåt.

500cc race
Missade i starten men var trea efter ett var, hängde med Partti och Tianen på deras nya Manxar utan problem. Trodde att Partti skulle rycka men han kom inte om och upp i ledning. Körde om honom efter halva racet och la mig bakom nästa Manx. Körde om den med med tre varv men blev omkörd på långrakan direkt, körde om igen för att ännu en gång bli omkörd. Tianen missade bromsningen och körde på sidan och då trodde jag att det skulle vara klart men han kom in igen på banan just där min Honda for med en väldig fart. Blev tvungen att bromsa och väja och tjänade ej något på hans avkörning. Blev sedan förnedrad en tredje gång på rakan, kontrade igen men kom inte om innan flaggen föll. Blev tvåa men blev nedflyttad till fjärde då jag tjuvade i starten. Första gången som jag har gjort en tjuvstart, förlorade dock på tilltaget dubbelt då jag både missade starten samt fick 20 sekunder extra. Mycket bra race som uppskattades av alla inblandade.

Supermono missades starten totalt då den är minst sagt svår att starta med.
var kanske tjugonde ut på rakan. Plockade minst en placering i varje kurva under första rundan. Fick efter ett par varv syn på Lasse Lindman som är en av de få förare som jag kan identifiera, då han borde vara bland de främre så tyckte er bloggare att det borde vara en bra idé att köra ifatt och om honom. Körde om flera andra monosar innan jag var ifatt. Klippte honom i samband med varvningar och hittade en annan mono som var lite framför och körde om honom med. Fortsatte racet men hittade inga fler stånkor innan flagg. Tallis vann racet på sin Tallis MK2, Landgren kom tvåa med BMW, Grandell kom trea även han på en Tallis MK2. Motorcykeln är bra rolig att köra på och om tid fås ska jag nog lära mig att köra den lite hårdare. Om sanningen ska fram så har jag ingen aning om hur fort det går att köra med slicks, har aldrig tävlat med såna och jag petade inte ens på gränserna för hur fort det kan gå.

Bra dag med tre pallplatser men endast en pokal då en tvåfemti TSR Honda konstigt nog fick pokalen för tredjeplatsen i Supermono. Den har två cyllar och är tvåtakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar