måndag 6 juni 2011

Anderstorp lördag söndag

Började med tidsträningar, Suzukin gick bra men studsade grymt i karusellen. Det är inte så onormalt med studs på framhjul i classic racing men detta löstes ej med den vanliga medicinen som är mera gas, det gav endast effekten att obehaglighetskänslan ökade från småsvettig till ångestladdat. Fick tredjetid i klassen tror vi i alla fall.

Hondan funka bra utan mankemang med femtetid. Tallisen blev inte bättre då min plan om inslitning var felplanerad så den pensionerades denna helg.

Vi satte på ett alldeles nytt framdäck från vecka 52 2003 på Suzukin, nya framdäck har tidigare löst liknande problem med framgång men under racet så blev det ännu värre i karusellen. För en snabb förare tar kurvan ca 12 sekunder, nu kändes det som det gick 12 minuter istället. Det kom trefemtior ( delade heat) och körde om mig svängen, om det var toppåkarna så hade det kanske varit ok men nu var det kön som kom. Tappade många sekunder per varv enbart i den svängen men blev slutligen fyra. På söndagens träning byttes olja i gaffeln utan resultat, skruvade på bakdämparna med lika resultat, pumpade framdäcket till högtryck samt nåt mer som inte koms ihåg. Ett resultat gav dessa ändringar och det var att nu kunde den gamla gasamermetoden användas. Försökte ta denna tolvsekunderskurva som ett gathörn, fullt in, full broms och gas ut, fungerade lite i alla fall. Blev inte längre passerad av så många köåkare längre och blev trea i klassen.

500cc tappades batteriet på andra varvet då var jag femma. Söndagen var jag uppe på femte plats en stund krigade sedan länge med Månsson innan motorn började tycka att det räckte och tappade effekt, tror att en sjundeplats bärgades. Inte någon större framgång precis med tanke på att min placering i serien var trea innan helgen. Björn Gunnarsson vann båda racen på Matchless G50, han är en extra duktig kusk och är anlitad som just sådan av hojens ägare vilket ger resultat.
Lite långsammare än en femhundra

Glädjande är att även på Anderstorp så är 500cc klassen snabbare än 750cc. Jag var snabbast på Jurva och Björn var en sekund snabbare än den kända Blådåren som Hasse Gustavsson kör. Detta visar att de trots 50% mer effekt än i en femhundra inte kan hänga med, detta på en bana med en raka på en kilometer eller en knixig som Jurva. Vi får se hur det blir på Våler och Linköping.


Slutligen vill jag personligen tacka till de som har kommit fram och gett mig beröm för denna blogg, både för mig kända och okända, det värmer. Även de som handlat skjortor ska ha tack.

Hilse tyckte min blogg var löjlig men han tycker bara om Triumph, han läser dock Nonshinebloggen ofta.

1 kommentar:

  1. Jag kollade GPS-loggen på teamets NEC racer (Kawasaki ZX10r) och vi tillbringade längre tid i karusellen än på långrakan. Okej en modern 1000 cc har högre toppfart (275-300) men jag tror ändå att det stämmer även på en Classicracers... Det kan vara en del av förklaringen varför mycket effekt inte är allt, ens på Anderstorp.

    En annan intressant iakttagelse är att tidigarenämnda "Djävel-Björn" kör 1.40 på A-torpet med en Triumph Daytona 675. De tiderna är det inte många som klarar ens med en modern 1000 cc ! Inte heller undertecknad har klarat hans tempo, D-B's inbromsningar och attack in i kurvorna är nämligen något i hästväg 250 förare som han är. Sabbade jag kvällen nu? ;o)

    SvaraRadera