torsdag 10 maj 2012

Magnet

Det var tänkt att Hondan skulle utrustas med magnettändning detta år men de planerna är just nu bordlagda. Det gnistverk som är avbildad ovan fotograferade jag på Köpingmarknaden för ett par veckor sedan. Vad det är till vets ej men om den var i min ägo så skulle ett helt fordon eller annan maskin kunna byggas med den endaste och enklaste anledningen att det inte kan bli annat än fränt med en slik magnet. Man skulle kanske kunna ha den på BSA trippeln som snart ska vara klar, dubbelstiftstoppar så skulle alla sladdar kunna kopplas in med ett rejält syfte. Undrar vad den har suttit på för en stenhård motor från början, hoppas att det inte är en traktor eller ännu värre en lågvarvig båtmotor. Man liksom önskar att den kommer från en av Chevroletstallets Rämenracers med Mannerstedtkammar och Nifefuggar, 1933 tror jag var ett bra år. I så fall skulle det vara en Scintilla-vertex. Förövrigt brukar jag aldrig dryfta vädret men nu ska det dryftas, jävla väder.

1 kommentar:

  1. Jag skulle lägga min röst på att det är en Bosch FF6. Se http://www.ruiter.ca/mc/info/PDFs/BoschFF4AR.pdf

    Vad den suttit i för fordon så kan man ju is såfall gissa på Studebaker, Packard eller någina annan med den motorn eller kanske en Austin 12/6 och så helgarderar jag med traktor :)

    SvaraRadera