måndag 16 juli 2012

Moto Guzzi 500cc 1954

 Min far har skaffat ny knarr, via komplicerade turer som började i Dalarna, fortsatte till Gästrikland för vidare färd till Tyskland ett par veckor så hamna den slutligen i Finspång. Guzzin är en klart knasig hoj, det finns normala grejor på den som runda hjul, gasen på höger sida och att både bak och framhjul sitter där det brukar. Resten är konstigt.
 Notera sidostödet, skulle kunna hindra en Finlandsfärja från att kantra. Aluminiumcylinder och järntopp är också en ovanlig kombo för att inte tala om ofoget att montera en hälmanövrerad bakbroms som gjorde provrundan lite mer spännande än det var menat. Extrastyre är ett extra ovanligt tillbehör på de flesta modeller men helt normalt på en Guzzi. Behövs när det har blivit snurr på svänghjulet och konan droppas oförsiktigt, som passagerare uppskattas all hjälp som kan uppbringas i kampen mot accelerationen.
Frän hoj i utmärkt orenoverat originalskick, en sån skulle en ha.

4 kommentarer:

  1. En sån knarr vore ovärderlig när jag skjutsar frugan. Tänk om hon hade en alldeles egen sadel så vi slapp trängas här har ju var och en sin givna plats. För att inte tala om ett eget styre så hon slipper rycka i mina armar eller dunka knytnävarna i mina njurar när jag klantar mig, med ett eget kohorn får hon ju styra bäst hon vill. Ja detta vore min drömhoj om man satt på ettextra hjul på stödet.
    Den andra Tomas

    SvaraRadera
  2. Konstigt eller bara logiskt ? Det är helt och hållet upp till betraktarens premisser att avgöra .
    Run run Rune

    SvaraRadera
  3. Den fula ankungen.

    Jag har även hört epitetet fulsnygg, det lanske kan användad i dammanhanget.

    SvaraRadera
  4. Så himla dammig är den väl inte
    Runrun Rune

    SvaraRadera