tisdag 23 oktober 2018

Yamasaki

Trodde det var ett skämt men den hette faktiskt så, ungefär som att Sukida var upptaget så då blandar vi de andra två märkena som blev över i ett namn.
Lurar säkert någon och det finns faktiskt en kines som heter Sukida.
Om du beställer en sån häringa Yamasaki så är portot från Kina ungefär femton kronor, nästan lika dyrt som att skicka ett brev till grannen. Som delägare av ett företag som skickar det mesta är detta med kinaportot en svår nöt att knäcka. Många saker som har varit storsäljare för oss har försvunnit, vi kan inte ens konkurrera med kineserna om vi så gav bort delarna då vår frakt inom landet blir högre än totalsumman inklusive frakten från Asien är. Den typ av del som vi enskilt sålt mest av förr kostar som originaldel 3-5000 kr, vi sålde begagnat för 7-800 kr och det gjordes dagligen. Från Kina, ny med frakt 100-200 kr. Troligen har vår totalomsättning minskat med fem-tio procent enbart på grund denna typ av del.
Idag läste jag att RN-Service som är den stora MC-demonteringen i Göteborg ska lägga ner, undrar varför.

8 kommentarer:

  1. Kanske det blivit "bättre" sedan Post Nord börjat ta en "Deklarationsavgift" och slå på moms på totalsumman.

    Att dessutom leveranstiden från Kina brukar ligga på 1-2 månader borde ju även det vara till din fördel.

    SvaraRadera
  2. Leveranstiden är egentligen fördelen vi har samt att vi också har originaldelar om än beggade. Angående PostNord så har de lagt sina kostnader på oss som skickar i Sverige för att täcka upp de förluster som görs på Kinahandeln. Portot har gått upp med 38 % per märke i år, postförskottsavgiften är så hög så vi har slutat me denna, tar risken med faktura istället. Postavtalet med Kina är ett U-landsavtal och Kina har haft ett fantastiskt utbyte av detta i hela världen.
    Jag gissar att du Grogg som entusiastisk Kinakramare tycker att det är fruktansvärt girigt av PostNord att ta ut en avgift för moms men för oss som skickar saker kom den för sent. Skadan är nog redan skedd, både hos oss säljare i Sverige och hos PostNord.

    SvaraRadera
  3. USA vill säga upp postavtalet, Trump gillar inte Kinespaket.
    /Hasse

    SvaraRadera
  4. Jag läste det och har faktiskt följt Trumps kamp mot kineserna sen han blev vald. Har personligen inga problem med att han försöker jämna ut oddsen, hoppas han kan sänka detta avtal lika enkelt som han sänkt andra även om det kanske inte alltid blivit så bra där, exempelvis Parisavtalet kanske skulle kunnat få vara ifred.

    SvaraRadera
  5. Vadå Kinakramare? Nu låter du lite grinig. Om jag köper ett kugghjul i Taiwan som inte går att få tag i hos generalagenten för den tyska symaskinen, i Sverige så gör det väl inte mig till Kinakramare. Är du Post Nord kramare?

    Med så dålig servicenivå som det blev efter att man lade till Nord i namnet så behöver dom inga extra pengar. Problemet för det företaget ligger nog i att dom blivit konkurresutsatta inom Sverige.

    Förresten ifall RN-Service måste lägga ner. Kan det bero på att du säljer motsvarande delar för billigt. Blir du då MC-demonteringarnas motsvarighet till Kina, i Sverige?

    Likväl som jag kunnat köpa det Taiwan-tillverkade kugghjulet i USA till det dubbla priset + frakt och tull och moms. Så kan väl du då köpa in ett lager av dom kinesiska delarna (som amerikanerna gör) och sälja dom för dubbla priset i Sverige.

    SvaraRadera
  6. Vi gör alla våra egna val, just gällande ditt kugghjul så fanns det kanske inte så många andra alternativ.

    SvaraRadera
  7. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    SvaraRadera