söndag 17 november 2019

Le Mans 66

Fru Paula och jag har sett på bio denna kväll, i Arboga. Le Mans 66 som handlar om bilracing och hur underdogen Ford slog den stora fabriken Ferrari.
Fina bilder och fina bilar men ganska så pajsiga racingscener, ständiga klipp mellan gaspedaler som långsamt trycks ner och snabba växlingar med spaken. Fränast var det nog när varvräknaren på slutet av Mulsannerakan med lätthet under en sekund ökade från 6000 till 7000 rpm vilket borde motsvara en acceleration från trehundra till trehundrafemtio under samma sekund.
Du kan se filmen om du är intresserad av bilar och racing eller tycker om FaF-filmerna men kanske inte annars.
Utöver det hittade jag endast ett fel gällande årsmodellerna, i verkstaden ungefär en timme in i filmen var det en miss på en bil som jag inte fattar att de gjorde. Om du ser filmen själv så kanske du upptäcker den.
Frun till Ken Miles var även sevärd, påminde om min fru, nästan lika snygg.

4 kommentarer:

  1. Får väl gå och bilda min egen uppfattning. Kollade runt på nätet och snittbetyget verkar vara 4 av 5 kolvar, förutom på DN och kanske här? Spelfilm är ju inte dokumnetär... Denna kanske intresserar?
    https://www.youtube.com/watch?v=XMzgeEWqXPQ

    SvaraRadera
  2. Gillade filmen. Ken Miles´s engelska och commendatore Ferrari när han bryter kontraktet gillade jag.Det finns alltid en finnes när italienarna svär. Men berätta vilken bil var det som inte stämde? Så kan jag kanske imponera på mina lekkamrater som är mer intresserad av bilar än motorcyklar, hur det nu kan vara möjligt.
    GS Räven

    SvaraRadera
  3. Det står en Daytona Coupe med stora fälgar och lågprofildäck bakom ryggen på en av huvudpersonerna. Kanske poppis nu men inte uppfunnet då 1965.

    SvaraRadera