onsdag 20 januari 2010

Utgångsämnet "Puchen"


Veteranmarknader har enligt mig i stort sett två stycken sorters besökare, de som åker dit för att köpa något och de som åker dit för att vill babbla med polare. Jag hör till den förstnämnda kategorin. Min åsikt är även att om man frågar vad något kostar ska man vara beredd att köpa det om priset är bra. Denna blogg startas pga detta.

När jag frågade vad en bedagad Puch 125cc kostade och fick höra priset var jag tvungen att köpa den. Motorn låg i en låda ihop med någon extra cylinder och annat bra och ha. Efter köpet fick jag fundera en stund på vad jag skulle ha den till men som vanligt löste jag problemet.

Puch M125 som modellen heter kom redan 1966 i produktion och är alltså godkänd att använda i classis racing, reglerna säger att tvåtaktare ska vara av 1967 eller tidigare år. Reglerna säger även att man får använda senare årsmodeller om inga ändringar har gjorts. Denna är troligtvis från 1970 då lätt mc 125cc infördes då och innan dess fanns det knappast några som såldes i Sverige.

Modellen har även ett stolt racingförflutet då Jarno Saarinen körde en Tunturi med denna motor med stor framgång.

Vi börjar bygga nu, ska vara klar 10/4 då det är banträff i Linköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar