torsdag 10 april 2014

Testarossa

Rödluvan
 Har roat mig med att plocka isär en Moto Guzzi Le Mans 1000. Är lite annorlunda än det japanska som oftast möter sitt öde i mina händer, kul med omväxling. Startade upp den innan demonteringen vilket inte var helt utan besvär, fick dra el och tömma två stycken förgasare på massor med vatten samt byta stift ett par gånger innan det slutligen rök ur bössorna. Bra tryck var det i den rovan, i alla fall sa mitt motoröra det, provkörning i gårdagens snöglopp lockade föga. Tycker att det är intressant detta med att knarrarna hamnar i Gisslarbo för att de ej funkar och ägarna tröttnar på att försöka få igång på grund av olika orsaker. Sen när de kommer hit lagas felen med det enda syftet att kunna plocka isär en testad maskin. Lyssnar, kollar laddning och el, sen i tusen delar.
En orsak till att det inte lagas kan ses i  moppeannonser om är lättfixade fel som de oftast yngre ägarna inte orkar laga. Får alltid ett småleende på mina läppar då, brukar visa sig att de har plockat isär allting men blev så trötta på allt så de måste gå och lägga sig, eller klassikern "har inte tid att fixat" så jag säljer objektet för 1000 kr men den är värd minst tiotusen om den funkar. De är bergis så bizzi med facebook, instagram eller Nintendo att de inte kan tänka sig att "fixat" på ett par kvällar och håva in 9000 kr på kuppen.
I det här hålet kan man rulla en apelsin
Insugen är bearbetade och förgasarna är ett imponerande par Dellorto 40mm med accpumpar. Originaltändningen hade bokstavligen brunnit upp vid något tillfälle, den satt dock kvar och kan ses som en kolbitsliknande klump ovanpå motorn, bilden är suddig men det går att urskilja. Satt nu en nyare Lucas tändbox på den, känns som att uttrycket "ur askan i elden" kan funka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar