torsdag 29 maj 2014

Dragkilslåda

 Det finns få mekaniska saker som jag skyr så mycket som dragkilslådor. Om du har skruvat med en Sachsmotor med fler än två växlar så är din förståelse för min aversion säkert klar. Upptäckte idag att en 100cc Sachs fanns i min ägo och då jag inte bara är dryg utan även listig så hoppas jag kunna lura på någon stackars optimist denna avart gällande motorer. Om det verkligen är en hundrakubikare vets det lite om egentligen men så har det mig berättats. Troligen passar de mesta delarna i en 125cc motor.
Det finns dock en Sachsmotor med fler än ett par växlar som faktiskt funkar, anledningen till detta är att den är handväxlad så rickrackeriet lyser med sin frånvaro, såna puffror sitter i flakor, finns även Sachsnittioåttor som torde falla in under fungerande. Min kunskap tryter även om hur femtiotals motorerna är, NV Jet Crosser hade en fyrpetad variant, antagligen funkade den ej.
Min kamrat Steve som inte bara är Huddingebo utan även varit indirekt fabriksförare åt Sachs via Monark och borde haft toppgrejor utryckte angående växlandet att det fanns 6 växlar och 5 frilägen, hade man tur fick man i en polett då och då.

3 kommentarer:

  1. Ingen vidare annons for varan... du får nog fila lite på orden "skyr", "aversion" samt "lura på", så är den nog mera lättsåld.

    Försök med "Tillfälle!" och "Sällsynt" kanske till och med "Unik"

    SvaraRadera
  2. Det vore ju falsk marknadsföring, ohederligt.

    SvaraRadera
  3. Det beror helt och hållet på i vilket kontext du använder orden.

    SvaraRadera