måndag 1 juni 2015

Oljetanker

 Polyestern som omtalades i förra inlägget var framme då jag tillverkat en så kallad båt. Tanken är att om det uppstår ett oljeläckage så ska olja till största del hamna där och inte på banan, exempelvis om staken skulle gå av och punktera blocket rakt ner skulle en och halv liter olja hamna på asfalten. Medtävlare, skulle kanske köra omkull, funktionärerna får jobba med saneringar och tidsplaneringen för tävlingen fallerar. Med denna enkla konstruktion kanske inte det blir så utan det mesta hamnar i båten. Detta är något som är en regel i riktig modern racing, vi får inte ens träna utan båt men av någon anledning så har vi ej detta krav inom Classic racing. Varför vi inte har det är konstigt men det verkar som om det är jobbigt att montera på en gammal cykel men inte på en ny. Eller så gör det inte så mycket att vi gamla människor slår och skadar oss då vi ändå knappt kan röra oss från början.
Konstruktionen är inte bombsäker men min åsikt är att det är bättre än inget alls och ibland så blir det inget spill alls på banan. Om alla hade detta skulle antalet omkullkörningar inom vår sport minska drastiskt tror jag.
Ska försöka få dit detta på alla knarrar jag har, det finns nu på mina fyrtaktare och tvåtaktarna är det lite svårt att få till stora spill med även om det hände i Falkenberg med en RG500 som skvätte ut sin smörja hela varvet.

7 kommentarer:

  1. Hur gör dom som inte har helkåpa?

    SvaraRadera
  2. Om man inte har helkåpa kollar man på länken härunder och handlar där.

    http://www.raggededgeracing.com/34.html

    SvaraRadera
  3. Kanske Ingvar har någon i sortimentet?

    SvaraRadera
  4. Såvida man inte kör i pre -47 klassen. 3.2.11 Oljeuppsamlare: Uppsamlare (tråg) skall finnas under motor och växellåda.

    SvaraRadera
  5. Nog går det väl dubbelt mer olja än 1,5L i motorn?

    SvaraRadera
  6. Spec original är 1,8 liter, jag häller i 1,5 liter, om jag toppar upp motorn till kammen så går det säkert i 5 liter.

    SvaraRadera
  7. Det var som värst, nu googlade jag och fick det till 2,8 liter i vevhuset + lite i oljefiltret ca 3 liter totalt, men det var tydligen fel eller så har du hittat ett nytt sätt att håll vikten nere.

    SvaraRadera