fredag 2 september 2016

Gör om, gör rätt

 Ibland blir det fel, exempelvis så är det mesta som Yamaha gjorde gällande fyrtakt fram till ca 1983 just fel med ett par undantag som XT500 och XJ650 Turbo. Förutom att de alla är fula och ohårda så har de även kardan vilket dödar all eventuell karisma. Trots det fanns det Yamahafolk som inte lät sig nedslås och rättade till styggelsen som exempelvis XJ750 racern ovan eller XS1100 nedan.
Den hårigaste XS Yamman byggdes dock i Västmanland, Stefan Reisten sågade bort hela växellådan endast för att slippa se kardaneriet, vände sen på steken eller i alla fall toppen så att kompresorn fick plats. tankade sen i dunderhonung och drog iväg på strippen så det blev världsrekord.

2 kommentarer:

  1. Den där 11-hundran så ju frän ut.
    Lite skarpare bilder:

    https://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=272684&d=1241632268

    https://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=272682&d=1241632268

    SvaraRadera
  2. XJ 750 racer!
    En miljardmiljonertusenfyrtio gånger bättre än originalet :)
    Men av en 750 Seca kan väl ändå ingen gjort nått?

    SvaraRadera