måndag 12 mars 2018

Oljekyluttag

 När man likt mig både är lat och snål kan det bli svårt ibland. Lathunden säger köp nytt, snålvargen ylar om att tillverka eget.
Kawasakimotorn behöver hursomhelst kylning av olja och då jag vill ha tre lika uppsättningar med kopplingar, slangar, kylare osv och det faktiskt inte fanns att handla hos den lokala trimbitsbutiken i Västerås så vann vargen denna gång.
Började med en äkta originaldetalj, anledningen till denna loop är att få dit en oljetryckskontakt tror vi.
 Snabbt blev det tre originella bitar istället.
 Lite svarv, borr och gängning fixade en fixtur.
 Sen höll det på att bli konstigt men det ordnade sig, är du lite nördig på skärande bearbetning fattar du varför.
 Tattaaa, första färdig.
 Nästa var vinkel på och efter att ha kliat mig läng i skägget om olika fastsättning i svarven gavs det upp och skruvstycke samt Arbogamaskin plockades fram ut verktygslådan.
 Tattaaa igen, provmonterat och godkänt av racingdepartementet.
En annan dag ska detta göras igen, och igen....

8 kommentarer:

  1. Tack Robert, du är inte bara snabb utan även snäll.

    SvaraRadera
  2. Är det en vänstertapp den undre?
    Gurra

    SvaraRadera
  3. Skulle det här passa på en gammal gpz med? Min läcker där original slangarna kommer ut../bop

    SvaraRadera
  4. Det är en Dalatapp, vänstervriden.

    GPZ har annan variant, vi, alltså Spinnin Wheel har dessa grunkor original

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de sitter ju under moroten. Är rören fasta på den eller gängade. Jag har inte vänt hojjen uppåner än så jag har kunnat kolla.. /bop

      Radera
  5. GPZ 900 har en tredje variant, banjo bultar rakt in i tråget tror jag.

    SvaraRadera
  6. Ja liar jobb i verkstan bildår

    SvaraRadera